Menighedsrådsvalg

Bekendtgørelse af resultatet af den ordinære valgforsamling den 17.09.2024

Der har den 17.09.2024 været afholdt valgt til menighedsrådet for Himmelev Sogn.

På valgforsamlingen blev der opstillet en fælles liste, og følgende 14 kandidater er valgt for den kommende valgperiode på 4 år:

1. Torben Due
  2. Anne Binzer
  3. Pia Bille
  4. Lian Ulrich
  5. Jens Egholm
  6. Tove Winther Kvist
  7. Bent Bjældager
  8. Tove Østerby
  9. Erik Stanley Jørgensen
  10. Lars Carlsen
  11. Bolette Rottbøll
  12. Leo Elmbirk Jensen
  13. Lizzi Tvede Waagstein
  14. Birgit Ellehammer

Følgende 5 kandidater blev valgt som stedfortrædere:

1. Helene Munksgaard
  2. Solveig Esmann
  3. Maria Friborg Sólheyg
  4. Poul Erik Skoul Larsen
  5. Jørgen L. Ulrich

Kandidaterne er angivet i den rækkefølge, de er valgt.

Afstemningsvalg
Inden for fire uger efter den nu afholdte valgforsamling kan der ved indlevering af en kandidatliste udløses et afstemningsvalg. Kandidatlisten skal være underskrevet af 14 stillere. Et eventuelt afstemningsvalg afholdes 19. november 2024. Ved et sådant valg skal der vælges 14 medlemmer til valgperioden 2024-2028. Kandidatlisten skal afleveres til valgbestyrelsens formand Eigil Waagstein pr. mail Himmelev.sogn@km.dk . Det skal ske senest 15. oktober 2024 kl. 12.

Indkaldelse til valgforsamling i Himmelev Sogn - tirsdag den 17. september 2024 kl. 19

i Sognegården, Fynsvej 69, 4000 Roskilde

Stem til menighedsrådsvalget - eller stil selv op!

Valgforsamlingen er et offentligt møde, og alle interesserede er velkomne til at deltage. Det er dog kun medlemmer af folkekirken med valgret i sognet, der har tale- og stemmeret denne dag. Her kan du læse om reglerne for valgret og valgbarhed

Du kan få indflydelse på kirkelivet her i sognet. Det er nemlig folkekirkens medlemmer, der driver kirken og bestemmer retningen for kirkelivet, ved at have et folkevalgt menighedsråd. Menighedsrådet består af 6-15 medlemmer samt sognets præster. Du kan sidde i menighedsrådet lige meget hvor du er i livet - det vigtigste er, at du har lyst til at engagere dig i et lokalt arbejdsfællesskab. Har du interesse for at gøre en forskel for andre mennesker og få erfaring med spændende bestyrelsesopgaver i kirkens meningsfulde fællesskab - så er det måske noget for dig?

Dagsorden for valgforsamlingen den 17. september 2024 kl. 19
  1. Velkomst ved valgbestyrelsen
  2. Valg af dirigent
  3. Formanden for menighedsrådet beskriver menighedsrådets opgaver, kompetencer og hidtidige arbejde
  4. Opstilling af kandidater til MR
  5. Kandidaternes egen præsentation
  6. Debat og mulighed for spørgsmål til kandidaterne
  7. Gennemgang af afstemningsreglerne ved valgbestyrelsen
  8. Skriftlig og hemmelig afstemning
  9. Optælling af stemmer og annoncering af afstemningsresultatet ved valgbestyrelsen
  10. Valg af stedfortræder efter samme procedure
  11. Valgbestyrelsen orienterer om resultatet af valgforsamlingen samt om muligheden for afstemningsvalg og fristen for at indlevere kandidatliste
  12. Eventuelt

Hvad laver dit menighedsråd?

Menighedsrådet består af 14 medlemmer, der mødes ca. 10 gange om året, og til disse møder er der offentlig adgang. Det meste af rådets arbejde sker dog i udvalg. Udvalgene kan supplere sig med eksterne medlemmer - altså personer, som ikke er medlemmer af menighedsrådet.

På et visionsmøde i 2019 formulerede menighedsrådet følgende om målet for arbejdet fremover:

Visioner for Himmelev Sogn - ét sogn, to kirker:

Vi inviterer til dialog og skaber fortrolighed med kirke og kristendom
• Samtalen om tro holdes levende
• Kirken opleves som et sted, der har noget vedkommende  at sige til alle
• Kirkens budskab er tydeligt og nærværende

Hils på dit menighedsråd

Måske har du har spørgsmål til dit menighedsråd om deres arbejde? Vil du vide mere om, hvad der foregår i din kirke? Måske har du lyst til at engagere dig i en aktivitet og møde nogle af de mange andre frivillige rundt om kirken? Tag meget gerne kontakt til valgbestyrelsens formand, Eigil Waagstein på tlf. 2030 4551. Du er også velkommen på næste menighedsrådsmøde tirsdag den 10. september. Møderne er offentlige, og der er mulighed for spørgetid.